7 kroków do zdrowia

7 kroków do zdrowia

  1. „Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”
    Tak, jak stwierdził Hipokrates już w starożytności, powinniśmy się leczyć pożywieniem, które dostarcza nam niezbędnych składników odżywczych i budulcowych naszego organizmu. Nie od dzisiaj wiadomo, że jesteśmy tym co jemy. Natura przewidziała bowiem lekarstwa na wszystkie choroby, a tradycyjna medycyna indyjska (ajurweda), mówi, że nie ma chorób (oprócz mutacji genetycznych), których nie da się wyleczyć odpowiednią dietą i ziołami. Jedzenie wpływa na naszą odporność a w jelitach znajduje się 75% naszej odporności. Tam zamieszkują bakterie synbiotyczne, które bronią nas przed innymi mikroorganizmami, warto o te bakterie dbać i kolonizować odpowiednią dietą i suplementacją. Nasze pożywienie powinno zawierać niezbędne witaminy i komórkowe składniki odżywcze, dzięki którym nasze ciało będzie działać w homeostazie na poziomie komórkowym. Warto zwrócić uwagę na jedzenie, które nam szkodzi. Alergie oraz nietolerancje pokarmowe mogą powodować reakcje autoimmunologiczne, które przez dłuższy czas przyczyniają się do zaburzeń hormonalnych i powikłań układu trawiennego.
  2. Detoksykacja – usuń pasożyty, toksyny, złogi jelitowe, kamienie i metale
    To one osłabiają organizm powodują podatność na choroby. Mogą być także ich bezpośrednią przyczyną. Zanieczyszczone organizm może dawać nam znać na różne sposoby. Detoks organizmu wskazany jest dwa razy w roku, ale przez cały czas warto spożywać wszystko co nas odkwasza i oczyszcza. Wypróbuj także naturalnych kąpieli ziołowych.
  3. Uzębienie – usuń zepsute zęby, oczyść kanały zębowe, usuń plomby amalgamatowe (potrzebny dobry specjalista!). Psujące się zęby i ich korzenie, mogą powodować niebezpieczne patologie szczękowe i kostne. Metalowe wypełnienia mogą się utleniać i ścierać, zanieczyszczając Cię metalami ciężkimi. Wymień je na polimerowe u odpowiedniego specjalisty, który dodatkowo nie skazi Cię tym metalem.
  4. Balans energetyczny – We wszystkim należy zachowywać równowagę (tzw Yin-Yang). Jeśli dużo pracujesz, to dużo wypoczywaj. Jeśli nie ćwiczysz, zacznij to robić. Jeśli często trenujesz ciało, trenuj również umysł. Spożywaj odpowiednią ilość wody i soli, aby utrzymać równowagę elektrochemiczną. Jedz odpowiednie pokarmy, dopasowane do Twojego trybu życia. Utrzymywanie balansu umożliwia optymalne działanie organizmu na długie lata. Równoważ się energetycznie regularnie chodząc na siłownię, jogę, masaż i akupunkturę. Chodź na boso po ziemi.  Dbaj o siebie i bliskich. To oni nas wspierają i dają siłę. Bądź wsparciem dla siebie i innych.
  5. Zdrowie psychiczne – Przede wszystkim rób to co kochasz i bądź z ludźmi których kochasz. Jeśli nie masz takiego zajęcia, to znajdź je! Jeśli brakuje Ci takiej osoby, znajdź ją! Kochaj także siebie. Poczucie miłości, reguluje pracę naszego mózgu i serca. Dzięki niej jesteśmy zdrowsi. Daje ukojenie w życiu i nas odstresowuje. Naucz się jak pielęgnować siebie i innych. Jak wybaczać sobie i innym. Zapomnij o przeszłości, ponieważ te rzeczy, które dusisz w sobie, zabierają Ci energię, czas oraz powodują choroby Twoje i bliskich. Ważnym aspektem zdrowia psychicznego jest uzdrawianie traum lub tak zwanych psycho-blizn. Każdy z nas je w sobie nosi. Nabywamy je podczas ekstremalnie stresujących sytuacji lub długotrwałej ekspozycji na stres. Ciało podświadomie zapamiętuje sytuację oraz uczy się reakcji, która miałaby pomóc mu w przeżyciu (nawet jeśli nie ma realnego zagrożenia życia). Podczas podobnych późniejszych sytuacji może uaktywniać się reakcja stresowa obciążająca organizm. Mogą pojawiać się różnego zaburzenia funkcji organów lub dolegliwości takie jak egzema, alergia krzyżowa czy nawet nowotwór. Jeśli chcesz uleczyć swe traumy, skonsultuj się z odpowiednim psychoterapeutą lub zacznij uczęszczać na terapie grupowe tj. ustawienia Hellingera.
  6. Prewencja i profilaktyka – Lepiej zapobiegać wcześniej chorobom niż je leczyć, gdy już dają objawy. Ważne, aby rozpoznać i usuwać przyczynę dolegliwości, a nie tylko przeciwdziałać objawom. Przeprowadzaj regularnie przesiewowe badania krwi, obserwuj swój organizm czy wysyła Ci jakiekolwiek sygnały choroby tj. bóle, obrzęki, wypryski, depresja, zmęczenie, itd. Pamiętaj, że jeśli pojawiają się objawy, świadczą one już o rozwiniętym procesie w organizmie, więc nie należy zwlekać z leczeniem. Poniżej przedstawiamy listę profilaktycznych badań, które warto wykonać co jakiś czas. Badanie te mogą być często pomijane podczas rutynowej diagnostyki, dlatego niezbędne może być ich wykonanie prywatnej placówce lub po odpowiednim skierowaniu od lekarza rodzinnego. Jeśli cierpisz na choroby autoimmunologiczne, wykonaj koniecznie testy na nietolerancje i alergie pokarmowe, które powodować mogą szereg różnych zaburzeń wynikających z uczulającego jedzenia. Sprawdź czy Twój organizm nie jest zakwaszony. Wystarczą do tego tylko papierki lakmusowe. Jeśli podejrzewasz poważną chorobę wykonaj również poniższe testy:
    • Profil nowotworowy: hormony HCG i PHI, enzym TK1, test ONCOblot
    • Morfologia krwi + poziom CRP, TSH i homocysteiny
    • Badanie pierwiastków śladowych i witamin
  1. Woda – Dużą częścią naszego organizmu jest woda. Najlepiej pić dwa rodzaje wody. Mineralne i filtrowane. Pij regularnie alkalizujące wody mineralne z różnych źródeł. Zapewni to bogactwo mineralne Twojemu organizmowi. Warto pić alkalizującą wodę o wysokim pH (np. Java). Na co dzień, do herbat i spożycia, filtruj wodę w domu. Gotuj na tej wodzie. Niezastąpione są filtry odwróconej osmozy. Dobre instalacje domowe do filtrowania wody to koszt minimum 2000zł. Dużo tańsze rozwiązania godne polecenia to dostępne powszechnie filtry Brita i nanofiltry.